
Döden i Venedig är sannolikt den mest välplanerade text jag läst. Och Thomas Mann är förmodligen den mest strukturerade och organiserade författare jag känner till. Det har han gemensamt med sin huvudperson författaren Gustav von Aschenbach, liksom den undertryckta homosexuella böjelsen. Att sätta likhetstecken mellan dem är vanskligt. Snarare placerar Mann sitt alter ego i en situation han själv lyckats undgå. Den strikta arbetsdisciplin och den schemalagda, inrutade dagsrutin som de båda har gemensamt är förvisso ett gissel för dem, men för Mann också ett skydd mot en lust som måste betvingas. Att Aschenbach inte lyckas med detta blir hans undergång.
Bokens inledande två kapitel förevisar denna Aschenbachska dubbelnatur. I det första kapitlet söker hans blick män, gärna unga sådana. I det andra förevisas hans ambition och disciplin och all erotik är avlägsen. Den resa han ämnar företa planeras utifrån behovet av rekreation och avbrott i det intensiva arbetet. När båten lägger ut har A inte längre fast mark under fötterna. Gungflyt är förstås symboliskt och redan bland medresenärerna finns en man som förebådar A:s egen utveckling. En äldre man som på alla upptänkliga sätt vill göra sig själv yngre för att imponera på den grupp unga män han reser med, men som överförfriskad förfaller till en pajas innan resmålet nåtts. A:s egen sviktande disciplin blir tydlig när han inte förmår bestämma över den gondoljär som ska ta honom till vaporetton. Viljelöst låter han sig föras hela vägen ut till Lido.
Inför den avlägsna horisonten uppkommer en längtan efter det oartikulerade och omätbara, efter evighet och intighet. Det blir den mycket unga pojken Tadziu som blir mottagare av detta begär, helt och hållet vacker som han är, en grekisk skulptur. Gradvis förvandlas A till en stalker. Han blir besatt av pojken och inspireras till skrivande av honom. Han tänker inte på hemresa längre, inte ens när han uppmanas lämna staden på grund av den grasserande koleraepidemin. På rummet studerar han sitt åldrande med förstoringsglas. Hos barberaren föryngrar han sig med konstlade medel, allt för att få pojkens uppmärksamhet. Inför läsaren en pajas, men inte inför sig själv.
Beskrivningen är helt asexuell. Erotiken är i detta ständiga betraktande är frånvarande. Först i den febriga undergångsdröm där man anar att A smittats av koleran uppträder sexualiteten i form av brutal masskopulering, ackompanjerad, som det verkar, av pojkens namn med sitt utdragna, ständigt ekande slutljud – Tadziu-u-u-u.
Det psykologiska djupet, den understödjande kompositionen, det exakta språket. Kort roman eller längre novell? Jag känner mig hur som helst oerhört berörd och berikad efter läsningen och anar att Mann genom att skriva denna bok både avslöjade sin innersta längtan och befriade sig från den.